Khamis, 28 Mei 2009

KOKA

Ramai diantara tangkawan aku yang tertanya tanya….
Kenapa KOKA? KOKA……, camana boleh dapat nama tu?
KOKA tu sebenarny nickname @ commercial name @ namer gelamer aku….
Payah gak nak explain…. Pasal ceriternye panjaaaaaang………

Dulu masa baru pertama kali aku masuk ke MRSM…..
Aku tak tahu dia punye rules and regulation sangat….
Untu pergi bersukan kena seluar dan baju putih
No printing, brand or drawing whatsoever atas baju tu….

Being a kampong boy… aku tak paham sangat instruction tu..
Nak kata degil tu… adalah jugak!!!
Jadi aku pun bawaklah t-shirt yang ada warna putih…
Antaranya T-Shirt yang promote Mee KOKA…

Jadi on the first day atas padang tu… aku pakai le T-Shirt KOKA,
Bukan aku sorang… ramai lagi depan aku yang pakai cam gitu!
Senior aku ngan bengis nye jerit…. “Kan dah kata, t-shirt mesti putih sahaja!!”
Kita orang pun kena halau balik asrama untuk tukar t-shirt…..

Aku pun lari balik asrama terketar ketar…….
Bukannya takut kat senior tadi……
Takut pasal aku memang tak ada T-shirt putih bersih langsung!!!
Apa aku nak buat ni????????

Aku pun dapat satu idea…..
Aku bukak T-Shirt tu…, aku terbalik kan…
Yang dalam aku keluarkan dan luar aku kedalamkan….
Tada……. T-Shirt aku Putih tak ada printing atau gambar pun!!!

Aku pun ngan konfidennya lari balik kepadang masuk barisan…
Aku tengok ada lagi yang pakai t-shirt bergambar….
Dia orang semua kena beratur satu barisan dan kena lari 5 round padang bola
Aku……. hee hee hee .. beraturkan orang pakai t-shirt putih bersih!!!!

Bila kita nak berbaris untuk pilih rumah sukan….
Ada senior tu jerit… “Hoi.. Mu mari sini!!! Mu dok pahang bhaso ko?”
Terkejut beruk aku…, Kantul aku kali ni…….
“Mari sining jupo abang hok jago disipling!!!!!”

Aku kena heret jumpa abang disipling……
Kau tahu aje le…. Aku punya takut!!!!!
Mana tak takut, aku form , dia form 2..
Badan aku pun masa tu kecik & kurus!!! Tiup angin pun melayang!

“Mu nok tunjuk agah ko sini?”
Aku tak paham apa dia cakap...... maklum le aku bukan orang situ…
So aku diam aje ler……. “Bakpo diang?” dia sergah aku…
Aku buat bodoh aje ler…….

Aku rasa dia pun bengang ngan aku……
Dia pun cakap…… “pecak baju tu… pakai molek!!!”
Aku dengar….. tapi still tak paham….
Dia pun tarik baju aku… dan terbalikkan….

Petang tu aku kena bukak baju tengah padang…
Terbalikkan semula baju KOKA aku tu….
Pakai semula………. Dan sejak dari hari tu….
“Nama mung dari hari nie…… KOKA!!!!”

So…… sampai sekarang nama aku orang panggil KOKA…
Ada satu hari tu masa aku form 5, ada junior tanya
Kenapa dia orang panggil aku nama tu……….
Ish…… nak kena budak nie……

Itu lah riwayat nya……………..
Kan aku dah kata, panjang ceriternya!!!
Cuba korang rasa yang dibawah ni...
Sedap tau!!!!

7 ulasan:

lavidalabelle berkata...

owh mcm tu hikayat sang KOKA.

aku ingat apa bendalah nickname mcm tu. tp unik dan pelik la kan.



ada ye mee koka. now i know xD

koka pun KOKA la...

DrSam berkata...

guane mung. Nasib baik dok kena spelet hija.

begitu rupanya cerita asal usul namanya KOKA. ingatkan sebab suka sagat minuman bergas tu ke.

Cuti sekolah tak gi mana-mana ke bro? kalau masih bertapa di KL nanti kita helo-helo.

pinkiss berkata...

kini baru ku tahu.

Hidup KOKA berkata...

Belle,
Mee KOKA tu ujud dah dekat 35 tahun dulu. Late seventies and early eighties ada lah gak dijual kat all over Malaysia.

Sekarang ni dah agak tak kut....

Tapi kat Singapore, US and UK saya pernah jumpa....


Dr Sam,
Aku sihak sokmo..... Mung pulok guane?

Cuti sekolah nanti kita calling calling ye..... Saturday till Monday I ill not be in town tau....


Pinkiss.....
Oh.... baru kau tahu.....

Snakebite berkata...

buahahaha lawok mung deh

Unknown berkata...

mujur bukan Cintan erk?.....

Hidup KOKA berkata...

Tok Senek....
Bila teringat cerita tu... gelak sensorang!

VA,
Mee Cintan tu tuk orang memuda!!!