Sabtu, 23 Mei 2009

GEMUK

Gemuk ditafsirkan sebagai berat berlebihan
Dalam bahasa inggeris dipanggil fat
Adalah kena mengena ngan obesity
Memang dah sahlah berkait rapat ngan yang besar besar

Orang gemuk ni biasanya dikaitkan ngan banyak penyakit
Kencing manis, darah tinggi, sakit jantung
Selalunya orang gemuk ni tak cantik
Lebih teruk lagi kalau kulit hitam…..

Badan gemuk ni memang susah nak bergerak
Lumba lari, corot sekali… mengah mengah pulak tu
Naik bas, memang kesian kat orang sebelah
Saiz baju yang cantik, paham paham sendirilah, mana ada!

Biasanya orang gemuk ni dikaitkan ngan malas
Kuat makan, pentingkan diri sendiri, busuk hati
Paras yang menarik tu kira jauh sekali le….
Kalau amik gambar reramai tu kena duk belakang

Cemuhan orang pada gemuk pun boleh tahan jugak
“Dahlah badan tu gemuk! tak sedor diri”
“Kenapalah si gemuk ni nyusahkan aku”
“Hoi gemuk! Tepi sikit, you are blocking my way!”

Kesian jugak pada yang berkawan ngan orang gemuk
“Kau high class cam gini tak kan berkawan ngan orang gemuk!”
“Dah tak de orang lain ke nak berkawan… ngan gemuk jugak kau nak!”
“Kau tak rasa ngeri ke berkahwin ngan si gemuk tu?”

Nak jugak cakap ngan dia orang nie
Tak mintak pun makanan korang
Ada aku nyusahkan hidup kau?
Takut lak dipanggil “si gemuk kurang ajar”

Korang pernah perasan tak……..
Mat rempit yang naik motor atas jalan raya tu tak gemuk
Pembunuh Altantuya dalam surat khabar tu tak gemuk
Peragut yang kena tangkap tu tak gemuk

Si gemuk gedempol ni pun ada angan angan
Nak juga buat sedap mata orang lain memandang
Teringin jugak nak jadi kebangaan kengkawan
Bergambar tu pun, nak jugak jadi the main focus point

Akhir kata pada semua manusia gemuk
Yuk kita buktikan pada diri sendiri
Jom kita amalkan gaya hidup yang sihat
Meh tunjukkan, kita boleh ubah keadaan kita!!!


8 ulasan:

DrSam berkata...

Bro, sejak bila pula masuk kategori gemuk ni. Hari tu masa jumpa aku nengok kau macho semacam aja.

Namun pandangan dan persepsi orang lain memang kita tidak boleh halang. Bior le. Asal kita tak nyusahkan orang lain dan diri bahagia.

... tempat mengetah hari tu aku tengok meriah juga. Boleh buat seri kedua ni :)

Unknown berkata...

hehehe...

kalau ada azam utk mengamalkan gaya idup yg sehat, bagus lah.

but do it bcoz U want to, not bcoz of someone else!

lavidalabelle berkata...

xD


ko gemok ke koka? aku tgk mcm teddy bear mr bean je...


lalalala......

Hidup KOKA berkata...

Dr Sam....
Betul.... bior kan orang lain!!!

tempat sini memang meriah!!! Jom ngeteh sini lagi!!!


Verse Anggerik...
I amalkan gaya hidup sihat untuk diri I ler....
Malah orang lain pun mengamalkan gaya hidup sihat pun untuk diri I..... Best tak?


Belle.....

Tak... aku tak gemuk... orang lain yang kata!!! Dia orang jeles kat aku!!

Unknown berkata...

wahh
terharunye..

aku bangga jadi gemuk..

tq tuan blog

Hidup KOKA berkata...

CikdAzz_mulat,

Selamat datang ke blog saya...

Yes, we should be proud of ourselves!!!!!

Snakebite berkata...

gemuk tu bukan persoalan, tak kisah gemuk janji sehat bang.

kat gym saya ramai org gemuk, tapi seme tuff tuff sekor sekor.

hari tu dulu saya partner dengan mamat gemuk kat kelas kick boxing. saya pegang pad dia sepak. mak oi, terpelanting aku.

jgn sekali kali berasa rendah diri pasai gemuk, sbb saya salah sorang yg respek org besar dan kuat.

Hidup KOKA berkata...

Tok senek...
Betul tu! janji sihat!!!
Thanks for the encouragement!