Jumaat, 17 Oktober 2008

Satu Kisah Pengorbanan dari satu hipokrasi

Tadi masa baca blog dari kengkawan sekolah....
Masa tu, heboh bincang pasal hipocracy!
Bagi aku hipocracy tu memang tak betul......
Tapi kena ingat kita kengkadang kena buat gitu gak...
Mudah mudahan ia menjadi sesuatu yang baik.

Teringat satu peristiwa yang berlaku dalam keluarga aku....

Masa tu Arwah mak tengah sakit! Dia kena cancer. Dah kat final stage. hari demi hari kesihatan dia makin teruk. dari boleh buat semua sendiri sehingga lah terbaring atas katil. Abang (abang Din) aku sebagai anak lelaki yang paling tua pun amik dan jagalah mak aku kat KL. Nak harapkan yang lain, duduk jauh.... Tambah mak pulak kena berulang ke HKL setiap dua minggu. Yang betul betul jaga mak aku bukan abang aku, tapi isteri dia, Kak Tini.

Kak Tini ni kerja nurse kat HKL. Dia memang pendiam dan buat kerja pantas. Dulu dia selalu kena "attack" ngan kak long aku. Kak long aku nie brutal sikit. Asyik nak komplen aje..... Sampaikan hal rumah tangga orang tu pun kak long attack. Jadi relationship dia orang dua orang jadi makin hambar.

Walau macam mana pun, kak Tini jaga jugak Arwah mak aku. Wal hal nak ikutkan bukan dia ada kena mengena darah daging pun.... Cuma menantu arwah mak aku aje. Kalau dia tak nak jaga pun tak apa.... Apa kita boleh buat?

Jadi kak Tini lah yang buat segala galanya. Balik kerja dia lah yang bagi makan, tukar pakaian, mandikan termasuk salinkan pampers. Kita yang dah kawin ni tau tau ajelah betapa mujahadah nya nak bersihkan najis yang melekat dan tukar pampers.... Tapi kak Tini tetap juga buat.... Aku rasa dalam hati nya dia buat tu semua untuk mengembirakan Suami dia, Abang aku ler....

Aku tak le rasa berat sangat pasal aku datang jenguk pun seminggu sekali... Itu pun aku tak buat tu semua. Kak Tini sedikit pun tak mengeluh. Sampaikan satu hari dia dapat panggilan yang mengatakan bapa dia sakit kuat dan nazak, dia tetap mengutamakan arwah mak kerana nak menyukakan hati suami dia, abang aku. Bila bapa kak Tini meninggal, dia cuma sempat ziarah dan hadir masa urusan pengebumian aje.... Lepas tu cepat cepat balik untuk uruskan arwah mak.

Bila arwah mak meninggal, aku baru sedar bahawa kalau tak ada kak Tini, tak tahu apakan jadi. Sehinggakan masa nak bagi bagi harta peninggalan arwah mak, kak Tini tak nak amik satu pun. Dia cuma cakap cukuplah dia dah menyukakan hati Suami dia. Aku punya sebak masa tu tak leh tahan.

Aku rasa kalau lah bekas bini aku tu...... mungkin dia tak kan sanggup nak bela arwah mak sampai macam gitu sekali.

Aku rasa kak Tini mula mula pun berat nak jaga arwah mak. Nak kerja lagi, anak anak lagi, Suami lagi, kita orang datang seminngu sekali aje dan kakak ipar yang mulut laser. Tapi kerana kak Tini nak menyukakan Suami, abang aku..... Dia buat tu semua.

Mungkin pada mulanya dia hipokrit...... Luar nampak suka dalam tak suka.... Tapi kerana istiqamah dan sikap hendak menyukakan suami..... dia teruskan juga, dan Allah beri dia keikhlasan dalam hati.....

Allah sahaja yang dapat membalas jasa kak Tini...... Semoga dia di masukkan kedalam Syurga Fidaus!!!! Amin..............

Tiada ulasan: